Nikt nie może zaprzeczyć temu, że regularna jazda na rowerze pomaga w walce z nadprogramowymi kilogramami. Jednak nie zawsze jest to możliwe np. z uwagi na kiepską pogodę. Co można zrobić w takiej sytuacji? Czy jedynym rozwiązaniem jest czekanie na cieplejsze dni? Okazuje  się, że ciekawą alternatywą jest rowerek stacjonarny. Co warto na ten temat wiedzieć?

Rowerek stacjonarny – czy warto go kupić?

Jazda na rowerze sprawiać może sporo radości. To sport, który poprawia ogólną wydolność organizmu, wzmacnia mięśnie nóg i pleców, a także pomaga w walce z nadprogramowymi kilogramami. Poprawia samopoczucie i dodaje energii do działania. Dzięki rowerowi stacjonarnemu ćwiczyć można o każdej porze dnia i to niezależnie od pogody czy pory roku.

Rowery stacjonarne cieszą się coraz większą popularnością i nic w tym dziwnego. Ustawić je można w dowolnym miejscu, nawet przed telewizorem. Są to urządzenia stabilne, które doskonale imitują jazdę na prawdziwym rowerze. Skutki treningów są więc podobne. Poprawia się wydolność układu krążenia, zwiększa wydolność organizmu, wzmacniają się mięśnie nóg i pleców itd. Z czasem zauważyć można wzrost kondycji czy utratę nadprogramowych kilogramów. Redukcji ulegają również cellulit i rozstępy. Skóra staje się bardziej jędrna i elastyczna. W ciągu godziny jazdy na rowerze stacjonarnym spalić można do 600 kalorii. Regularna jazda na rowerze sprawia, że wchodzenie po schodach czy sprzątanie nie jest już wyzwaniem. Dodatkowo w czasie ćwiczeń uwalniają się hormony szczęścia –  endorfiny.

Co to jest i do czego służy rowerek stacjonarny?

Rowerek stacjonarny to popularny sprzęt cardio wykorzystywany w klubach fitness oraz w domach i mieszkaniach. Wyróżnia się tutaj trzy podstawowe rodzaje rowerów stacjonarnych – tradycyjne, recumbent bike (na których siedzi się z wyprostowanym tułowiem) oraz rowery spinningowe.

Na klasycznym rowerze stacjonarnym przyjmuje się pozycję taką samą jak na standardowym rowerze trekkingowym. Część ciężaru oparta jest na dłoniach na kierownicy. Tułów jest z kolei pochylony do przodu. Pedały znajdują się pod siodełkiem. Pedałuje się w dół. Na takim rowerze wykonywać można trening różnego rodzaju. Rowery do jazdy z wyprostowanym tułowiem niekiedy nie posiadają kierownicy, a jedynie uchwyty obok siodełka. Nie ma bowiem w tym przypadku konieczności opierania rąk. Tułów znajduje się w pozycji wyprostowanej, a pedały zlokalizowane są pod siodełkiem. Nogi pracują w przód. To idealne rozwiązanie dla osób, które mają problem z nadgarstkami czy szyjnym odcinkiem kręgosłupa. W celu odciążenia dolnej części pleców, można oprzeć je na oparciu. Taki rower nie jest jednak przeznaczony do ćwiczeń bardzo intensywnych. Jazda na nim bywa mało komfortowa. Rowery spinningowe są wyczynową wersją rowerów stacjonarnych. Siedzi się na nich jak na rowerach górskich czy trekkingowych. Są one często wykorzystywane w czasie zajęć spinningu. Posiadają płynną regulację oporu i są odpowiednie do różnych treningów.

Rowerek stacjonarny idealny na niepogodę – zalety

Zdecydowanie największym atutem rowerka stacjonarnego jest to, że ćwiczyć na nim można regularnie, niezależnie od aktualnej pory roku i pogody. Na ogół rowery stacjonarne wyposażone są w liczniki kilometrów, ciśnieniomierze i kalkulatory pracy serca. W ten sposób  podejmowany wysiłek fizyczny i uzyskiwane efekty, są na bieżąco analizowane. Atutem rowerków są regulowane siedziska i kierownice. Dzięki temu można na nich siedzieć w pozycji wyprostowanej, która dla kręgosłupa jest bardzo korzystna. Pod tym względem rowerki stacjonarne przewyższają standardowe rowery. Dodatkowo w wielu przypadkach regulować można tempo czy obciążenie kół, co daje możliwość dostosowania sprzętu odpowiednio do swoich potrzeb i możliwości.

Czy rowerek stacjonarny jest dla wszystkich?

Okazuje się, że ćwiczenia na rowerku stacjonarnym są odpowiednie dla wszystkich, niezależnie od wieku, płci, stanu zdrowia czy ogólnej kondycji. Są to doskonałe ćwiczenia dla osób po zawale serca, gdyż jazda na rowerze jest skuteczną formą rehabilitacji. Każdy może mieć przy tym nieco inne priorytety i intensywność treningów. Są osoby, które stawiają na odchudzające treningi interwałowe, a inne chcą poprawić swoją ogólną kondycję. W każdym przypadku rowerek stacjonarny jest bardzo pomocny. Ćwiczyć na nim można bowiem niezależnie od pogody czy pory dnia. Nie trzeba przy tym wydawać dużej ilości pieniędzy.

Za sprawą roweru stacjonarnego warunki treningowe zawsze są takie same. Warto przy tym zakupić urządzenie z pulsometrem i ergometrem, które to pomagają ćwiczyć z właściwością intensywnością. Kluczem do sukcesu jest wybranie roweru odpowiedniego dla siebie. Sprzęt trzeba bowiem dobrać odpowiednio do swoich wymagań i możliwości. Przykładowo osoby, które chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy, nie powinny stawiać na najprostszy rower, bo efekty mogą być dla nich niezadowalające.

Co dają ćwiczenia na rowerku stacjonarnym?

Rowerek stacjonarny jest idealnym wyborem dla osób, które chcą regularnie wykonywać ćwiczenia cardio, a nie mają czasu chodzić do siłowni. Dzięki rowerkowi ćwiczyć można w zasadzie o dowolnej porze. Wiele osób przepada za ćwiczeniami na rowerze, gdyż to nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania. Po tego typu sprzęt wsiąść mogą osoby w każdym wieku, niezależnie od kondycji fizycznej.

Regularna jazda na rowerze stacjonarnym powoduje poprawę kondycji fizycznej i redukcję wagi. Kluczem do sukcesu jest systematyczność. Efekty nie są widoczne od razu, co wiele osób może zasmucić. Jazda na rowerze stacjonarnym to rodzaj treningu cardio, a więc treningu wytrzymałościowego, który ma na celu poprawę wydolności serca. Ta forma treningu uważana jest za jedną z najprostszych i zarazem najbezpieczniejszych.

Regularne ćwiczenie na rowerze przynosi wiele rezultatów, nie tylko spalanie nadprogramowych kilogramów. Są to m.ni. rozbudowa tkanki mięśniowej nóg, ogólna poprawa samopoczucia, zwiększenie wytrzymałości organizmu czy poprawa ukrwienia całego ciała.

Najczęściej wybierane modele rowerków stacjonarnych – ranking

  1. Rower stacjonarny rower MAGNETYCZNY HS Treningowy

    Rower stacjonarny rower MAGNETYCZNY HS Treningowy

  2. Rowerek stacjonarny Zipro Drift

    Rowerek stacjonarny Zipro Drift

  3. Rower treningowy KETTLER RIDE 100

    Rower treningowy KETTLER RIDE 100